Ny hemsida! Tidigare kund? Skapa nytt konto nedan.
Gehrmans Musikförlag är ett av de ledande musikförlagen i Norden. Aktiebolaget grundades 1893 av Carl Gehrman.
Förlagets trådar bakåt i tiden letar sig ända till de svenska musikförlagens och nothandlarnas pionjärtid i början av 1800-talet. Musikaliska Magazinet grundades som musikhandel 1802 av Pär Aron Borg och började med förslagsverksamhet 1804. Under de följande decennierna bytte företaget ägare några gånger och hade olika namn, bland andra G. A. Östergrens Musikhandel, Östergrens Musik- och Bokhandel, Östergren & Hirsch och Abr. Hirsch Officin.
1874 köpte Julius Bagge musikhandeln och utökade den med egen förlagsverksamhet. Carl Gehrman övertog verksamheten 1892 och året därpå blev den ett aktiebolag, som i huvudsak sysslade med för den tiden populära genrer som salongsmusik, schlager och körmusik. Även musikförlagsverksamheten från Abr. Hirsch kom så småningom att införlivas i Gehrmans.
1930 köptes Gehrmans av Inge och Einar Rosenborg. Vid sidan av populärmusiken gavs orkestermusiken en central plats i verksamheten. En rad av Sveriges främsta tonsättare knöts till förlaget och därmed ett antal verk som räknas till klassikerna i den svenska orkesterrepertoaren, såsom Lars-Erik Larssons Förklädd gud och Pastoralsvit, Hugo Alfvéns Gustaf II Adolfssvit och Dag Wiréns Serenad för stråkorkester.
Körmusiken var en viktig del i förlagets repertoar. Där ingick många ännu ofta sjungna körstycken såsom Alfvéns arrangemang av svenska folkvisor, Wilhelm Stenhammars Tre körvisor och Wilhelm Peterson-Bergers Våren kom en Valborgsnatt.
Gehrmans hade undvikit att bli uppköpt, ett öde som drabbat många andra musikförlag. För att skapa ett långsiktigt och stabilt ägande bildade makarna Rosenborg 1950 en stiftelse, som gick in som huvudägare.
Förlagets profil hade utvecklats till att främst handla om kör-, kammar- och orkestermusik. Under 1950-talet påbörjades därtill en betydande utgivning av musikpedagogiskt material med Carl-Bertil Agnestig som det stora namnet.
1999 slogs Gehrmans och Sveriges Körförbunds Förlags verksamheter och kataloger samman. De två viktigaste körkatalogerna i Sverige samlades därmed under samma tak. Till Gehrmans katalog tillkom musik från bland andra Ivar Widéen, Otto Olsson, Gottfrid Berg, Bengt Hallberg och Georg Riedel.
2007 köpte Gehrmans Warner/Chappell Music Scandinavias orkester-, kammar- och körmusikkataloger inklusive Nordiska Musikförlagets repertoar. Där finns verk av Allan Pettersson, Eduard Tubin, Ingvar Lidholm, Sven-David Sandström och Anders Eliasson.
Den finska delen av Warnerkatalogen (Warner/Chappell Music Finland, Edition Fazer) förvärvades samtidigt av Gehrmans finska dotterbolag Fennica Gehrman Oy Ab, som också förlägger nya verk av de ledande finska tonsättarna.
2002 grundades Fennica Gehrman Oy Ab, i vilket Gehrmans är majoritetsägare. Företagets rötter sträcker sig till 1897 då Fazer Musik grundades av Konrad Georg Fazer. Företaget kom att påverka Finlands musikliv genom att tillhandahålla det mesta som behövdes för att spela och lyssna till musik. Förlaget tog ansvar för utgivandet av den finländska seriösa musiken genom Edition Fazer. Bland de tidiga tonsättarna finns Jean Sibelius, Erkki Melartin, Selim Palmgren, Armas Järnefelt och Oskar Merikanto. Senare tillkom bland andra Leevi Madetoja, Yrjö Kilpinen och Einojuhani Rautavaara. Fazer kom under 1990-talet även att bli förläggare åt estländska tonsättare som Veljo Tormis och Erkki-Sven Tüür.
Fazer Music köptes 1993 av Warner Music Group, som 2002 påbörjade ett samarbete med Gehrmans Musikförlag om katalogen med klassisk musik. Fennica Gehrman bildades för att på bästa sätt ta hand om den finländska delen. Samtidigt med Gehrmans förvärv av Warnerkatalogen tog Fennica Gehrman över den finska delen.
Fennica Gehrman förlägger ledande samtida finska tonsättare som Kalevi Aho, Mikko Heiniö, Olli Kortekangas och Lotta Wennäkoski.
Pedagogiskt material är en viktig gren i Gehrmans utgivning. Under 1950-talet kom utgivningen av Carl Bertil Agnestigs instrumentskolor att innebära en viktig utveckling av förlaget. Under senare år har Åse Söderqvist-Sperings samlingar och pedagogiska metoder för piano haft stor inverkan på musikundervisningen i landet. Utbudet förstärktes 2015 genom förvärvet av förlaget Lutfisken som gett ut instrumentalskolor och material för skola och förskola.
Gehrmans profil med kör-, kammar- och orkestermusik tillsammans med musikpedagogiskt material har behållits och förstärkts genom åren. Gehrmans representerar idag många av landets främsta tonsättare och musikpedagoger. Några av dessa är Tobias Broström, Daniel Börtz, Jörgen Dafgård, Mats Larsson Gothe, Tommie Haglund, Fredrik Högberg, Thomas Jennefelt, Nils Lindberg, Olle Lindberg, Rolf Martinsson, Karin Rehnqvist, Marie Samuelsson, Sven-David Sandström, Albert Schnelzer, Fredrik Sixten, Agneta Sköld och Benjamin Staern samt några från den nya generationen som Jonas Valfridsson och Cecilia Damström.
Ordförande
Mats Bernerstedt, konsult, Uppsala
Ordinarie ledarmöter
Anna Cokorilo, konsult, Stockholm
Karin Rosenborg, barnläkare, Stockholm
Petter Ekberg, körledare, Göteborg
Gustav Djupsjöbacka, Fennica Gehrman OY AB, Helsingfors, Finland
Suppleant
Annika Richter, Sr Innovation Manager, Stockholm
Revisor
Josefin Fors, Grant Thornton
Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik grundades 1950 genom donation av musikförläggaren Einar Rosenborg och hans maka fru Inge Bahnson-Rosenborg. Stiftelsen har som sin främsta uppgift att genom Gehrmans Musikförlag AB (i vilket stiftelsen är huvudägare) främja utgivningen och spridningen av värdefull svensk musik. Stiftelsen stöder musiklivet även genom att dela ut stipendier m.m.
I slutet av 1920-talet hade Carl Gehrman trappat ner på nyutgivningen. Efter 37 år som ägare av Carl Gehrmans Musikförlag sålde han 1930 förlaget till makarna Inge och Einar Rosenborg. Einar Rosenborg hade bakom sig en verksamhet som journalist, folkbildare och liberal idédebattör. Under hans tid fick verksamheten fart på nytt, bland annat knöts Lars-Erik Larsson och flera andra av tidens främsta kompositörer till förlaget.
1950 grundade makarna Rosenborg Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för Svensk Musik. Stiftelsen har som sin främsta uppgift att vara en långsiktig stabil huvudägare till Gehrmans Musikförlag.
Stiftelsen skall vidare använda avkastningen av verksamheten till stipendier till svenska tonsättare, musiker och musikstuderande och andra kulturellt angelägna mottagare inom svenskt musikliv. Sedan 1952 har runt 200 mottagare fått stipendier till ett sammanlagt värde i dagens penningvärde av över ca åtta miljoner kronor. Den första mottagaren av Rosenborg Gehrmans-stipendiet var tonsättaren Allan Pettersson.
Stiftelsen har till uppgift att genom Gehrmans Musikförlag AB (i vilket stiftelsen har 80% av aktierna) främja utgivningen av värdefull svensk musik. Enligt stadgarna är stiftelsens ändamål vidare att använda avkastningen av dess tillgångar till
Årets körledare
Årets Körledare, Rosenborg Gehrmans Stiftelse och Föreningen Sveriges Körledares (FSK) gemensamma stipendium om 50 000 kronor, tilldelas en körledare som i sin verksamhet gjort särskilt betydelsefull insats för svenskt körliv.
Rosenborg Gehrmans stipendium till ung tonsättare
Stipendiet utdelas normalt vartannat år med 40 000 kronor till ung tonsättare eller studerande i kompositionsklass vid svensk musikhögskola och som visat stor begåvning för tonsättaryrket.
Rosenborg Gehrmans studiestipendium
Stipendiet utdelas vartannat år med 150 000 kronor till svensk musikstuderande inom det vokala eller instrumentala området med påvisad begåvning utöver det vanliga och som befinner sig i ett viktigt stadium i sin utbildning. Bland i övrigt lika meriterade ges företräde åt den som visat påfallande intresse för svensk musik. Stiftelsen utser stipendiat efter förslag från Musikaliska akademien. Om särskilda skäl motiverar det, kan stipendium utdelas till samma person två gånger, men ej mer.
Tillfälliga stipendier
Stiftelsens styrelse kan, när disponibla medel så medger, besluta om ytterligare stipendier. Stiftelsen utdelar dock inga studiestipendier utöver vad som ovan angivits.
Solistpriset – Sveriges främsta solisttävling
Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik, som är huvudägare till Gehrmans Musikförlag, har träffat överenskommelse med Kungl. Musikaliska akademien om medverkan i ”Solistpriset”, Sveriges främsta solisttävling. Solistpriset blir därmed ett samarbete mellan Kungl. Musikaliska akademien, Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker samt Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik. Se vidare KMA:s hemsida.
Ansökningar och förslag om stipendier
Kandidater till Rosenborg Gehrmans studiestipendium nomineras bland de mest meriterade sökandena till Kungl. Musikaliska Akademiens stipendier för högre musikstudier, efter att provspelning för expertjury genomförts.
För närmare information om stipendieproven hänvisas till Kungl. Musikaliska Akademien, Blasieholmstorg 8, 111 48 Stockholm, tel 08-407 18 00. Särskild information om årets prov lämnas under vårterminerna vid respektive musik- och operahögskolor.
Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik och Föreningen Sveriges Körledare har träffat ett avtal där man har kommit överens om att samarbeta kring stipendiet Årets körledare, 2013–2021. Nomineringar kan e-postas till ordforande@korledare.se – beskriv varför just din kandidat är värd stipendiet Årets Körledare!
Övriga stipendier kan ej sökas. Förslag om stipendiater kan lämnas till Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik, c/o Gehrmans Musikförlag, Box 42026, 126 12 STOCKHOLM.
_________________________________________________________
Ovanstående riktlinjer för stipendieverksamheten har reviderats och antagits den 16 april 2012.
Utdelning
Stipendier utdelas på sätt som stiftelsen beslutar.