Biografi

Benjamin Staern har en självklar plats bland sin generations skandinaviska tonsättare. Med det symfoniska verket The Threat of War lät han tidigt tala om sig redan under studietiden, och han har därefter utvecklat flera grenar i sitt musikskapande - stort upplagda orkesterverk, musikdramatik, kammarverk och solostycken. En speciell och viktig aspekt i hans skapande är hans förmåga att associera toner och klanger med olika färger, något som präglar hans färgsprakande tonspråk.

Benjamin Staern (f. 1978) började sin musikaliska bana med studier i cello, piano och slagverk. Han studerade musikvetenskap vid Lunds universitet och mellan 1998-2005 komposition vid Musikhögskolan i Malmö för Rolf Martinsson, Hans Gefors och Luca Francesconi. Han gjorde ett tidigt genombrott under studietiden med det symfoniska verket The Threat of War (1999). 

Därefter har Staern utvecklat en djupt personlig stil och en verklista som innehåller orkester- och kammarmusik, musikdramatik, soloverk och elektroakustisk musik. En intressant aspekt av Staern som tonsättare är hans ovanliga förmåga att associera toner och klanger med olika färger och nyanser. Detta är en variant av fenomenet synestesi, och är grundläggande för hur han uppfattar och skapar musik. Detta återspeglas i såväl hans klangvärld som i många av hans verktitlar (Yellow Skies, Colour Wandering etc.)

Idag har Benjamin Staern etablerat sig som en av de ledande skandinaviska tonsättarna i sin generation.  Bland hans verk kan nämnas konsertöppnarstycket Jubilate komponerat för Göteborgs Symfoniker 2009, Godai – konsert för orkester (2013) för Malmö Symfoniorkester, Sånger om bländvit kärlek (2013) för Anna Larsson och Helsingborgs Symfoniorkester, och hans första symfoni med titeln Polar Vortex (2014), en sambeställning mellan Gävle, Helsingborg och Norrköpings Symfoniorkestrar.
Stor uppmärksamhet rönte klarinettkonserten Worried Souls från 2011 komponerad för Karin Dornbusch och Norrköpings Symfoniorkester, som belönades med det stora Christ Johnson-priset 2012.

Staern var 2010-14 composer-in-residence hos New European Ensemble, till vilka han skrev verk som Tranströmersånger och kammarsymfonin Bells and Waves, vinnare av Musikförläggarnas Pris 2011, samt multimediaverket SAIYAH 2014.  

Sommaren 2016 utsågs Benjamin Staern till ”årets tonsättarprofil” vid Båstad kammarmusikfestival, då man bland annat fick höra uruppförandet av Air-Spiral-Light, en konsert för gitarr och kammarensemble med Jacob Kellermann som solist. Också detta verk belönades med Musikförläggarnas Pris.

I december 2016 var det premiär för Benjamin Staern som operatonsättare när hans familjeopera Snödrottningen, till ett libretto av Anelia Kadieva Jonsson efter en saga av H.C. Andersen, sattes upp på Malmö Opera. Det blev en enorm succé med utsålda hus och fina recensioner. 2019 fick Snödrottningen sin tyska premiär på Theater Vorpommern och 2021-22 var det dags för Stockholmspremiär på Kungliga Operan.

2017 kom Historien om en prinsessa, en uppföljare till Stravinskijs Historien om en soldat till en text av Mi Tyler, och 2019 hade kammaroperan Hilma, om konstnärinnan Hilma af Klints liv och skapande, premiär på Moderna Muséet i Stockholm och sattes därefter upp på Guggenheim Museum i New York.

I april 2022 tillägnades Benjamin Staern Stockholms Konserthus Tonsättarweekend, där hans andra symfoni Through Purgatory to Paradise uruppfördes av Kungliga Filharmonikerna under ledning av Cathrine Winnes.


Verk i katalogen