När den första upplagan av Vi spelar piano 1 gavs ut 1958 var Carl-Bertil Agnestigs lekfulla och samtidigt ytterst genomtänkta musikmetodik något helt nytt. Sedan dess har boken bidragit till hundratusentals barns första upplevelser av eget musicerande och Agnestigs metod står sig fortfarande som påtagligt framsynt och modern. Även som musikskolerektor, barnkörledare och tonsättare gjorde han stora avtryck i musiksverige.
Carl-Bertil Agnestig föddes i Järvsö 1924. Familjen flyttade till Småland, men landade under Agnestigs tonårstid i Nacka utanför Stockholm. Han tog musiklärarexamen som 22-åring vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och befann sig efter kort tid som lärare vid Nacka Musikskola, där han senare skulle bli rektor.
Den mänskliga rösten, dess skönhet och de möjligheter som språket ger var alltid med i Carl-Bertils tänkande, inte minst i de instrumentskolor som skulle revolutionera undervisningen i landets musikskolor. I slutet av 1940-talet startade Carl-Bertil sin sångundervisning vid Nacka Musikskola; ett enträget arbete som gav ringar på vattnet i över 30 år. Nacka Musikskolas Flickkör blev en förebild med sin vokala skönhet och lyskraft, inte minst i återkommande luciakonserter i radio och TV.
I mitten av 1950-talet, under en period då den kommunala musikskolan i landet var i stark expansion, kom Carl-Bertil i kontakt med Gehrmans Musikförlag. Han hade arbetat fram ett material för sin pianoundervisning i Nacka och förlaget såg potentialen i det pedagogiskt nytänkande. Vi spelar piano 1 och Vår första blockflöjtsbok kom att dominera i landets musikskolor under lång tid.
Carl-Bertil Agnestig lånade sin skarpa blick för barns och ungdomars musikaliska utveckling, lust och behov även till många andra instrumentskolor (trumpet, violin, flöjt, klarinett…) i samarbete med några av tidens främsta pedagoger. Han komponerade dessutom över 150 barnkörssånger (Diskanten, utgivna på Verbum) till texter av Britt G Hallqvist, Lennart Hellsing och Anders Frostenson med flera, som kom att utgöra grunden framför allt för barns sång i kyrkan under många år.
Agnestigs stora inflytande i det svenska musiklivet är tydligt inte minst genom de priser och utmärkelser han fick motta, bland andra Medaljen för tonkonstens främjande från Kgl Musikaliska Akademien, Årets barn- och ungdomskörledare (Ung i Kör) och Life Time Achievement Award (Svenska Musikförläggareföreningen). Han var också hedersmedlem av Kyrkomusikernas Riksförbund.
Men Agnestigs betydelse mäts kanske bäst i mängden undervisningsböcker som ledsagat generationer av barn och unga i deras första aktiva möte med musiken. Vi spelar piano 1 har sålts i runt 700.000 exemplar och är fortfarande, snart 70 år efter publikationen, en av Gehrmans Musikförlags bäst säljande utgåvor.