Halvor Haug är med sina fem symfonier och symfoniska dikter en av Norges främsta orkestertonsättare. Han skrev musik med djupa rötter i den skandinaviska symfoniska traditionen. Ur dessa rötter växte en musikalisk värld fram – en värld full av starka känslor, drama, gåtfullhet och intellekt. Tillsammans speglade dessa element kompositörens personlighet, temperament, styrka och originalitet.
Halvor Haug föddes i Trondheim 1952. Han växte upp i Vestre Bærum utanför Oslo och utvecklade tidigt en passion för musik. Efter studier i Oslo, Helsingfors och London, etablerade han sig som en av Norges mest betydande kompositörer. Hans symfonier och många mindre orkesterverk har rönt stor uppmärksamhet på den norska och internationella musikscenen.
Sin första framgång nådde han som 24-årig, då hans Symphonic Picture uruppfördes av Norges Musikhögskolas Symfoniorkester. Verket spelades sedan in av London Philharmonic Orchestra 1982.
Haug visade tidigt att han hade en tydlig, musikalisk profil och att han var en mästare på instrumentering, vilken han befäste och utvecklade vidare. Hans fem symfonier från respektive 1982, 1984 ,1993, 2001 och 2002, är formellt olika, men har tydliga släktskap av lång, lättflytande, lyrisk intensitet och kraftiga känsloutbrott.
Naturen var betydelsefull för Halvor Haug vilket också återspeglade sig i hans musik. Furuenes Sang (1987) för stråkorkester skrevs som en reaktion på att de avverkade skogen i närheten av hans hem. I verket kan man höra tallarnas klagan. Den symfoniska visionen Insignia, uruppfördes i samband med OS i Lillehammer 1994 av English Chamber Orchestra under Ole Kristian Ruud. Här hittade Haug sin inspiration i Lofotens dramatiska natur. Det har kommit att bli ett av hans mest spelade verk med framföranden i Norge, Sverige, Finland, England och Tyskland. Också i den tredje symfonin Det outgrundliga livet spelar naturen en viktig roll. I fokus står en inspelad näktergal som en symbol för livets mysterium.
Sångcykeln Glem aldri henne, för mezzosopran och orkester till texter av Gunnar Reiss-Andersen, är Haugs enda stora vokalverk. Det beställdes med anledning av Trondheims 1000-årsjubileum 1997 och uruppfördes av Marianne Rørholm och Trondheims Symfoniorkester. Bland övriga verk kan nämnas Il Preludio dell’Ignoto som skrevs i samband med det stundande millennieskiftet. Det fick ett mycket varmt mottagande under framföranden vid Expo 2000 i Hannover och Young Euro Classic i Berlin (2000).
Även om Halvor Haug är mest känd som en symfonisk tonsättare, har han även komponerat en rad fina kammarmusikverk. Hans Pianotrio beställdes och uruppfördes av Grieg Trio 1995. Andra verk som bör nämnas är hans två stråkkvartetter, där den senare hade världspremiär 1996 vid den Internationella Kammarmusikfestivalen i Stavanger, där Haug var composer-in residence.