Biografi

Tonsättaren Jonas Valfridsson är känd för sin personligt färgade musik, med starka konstnärliga värden som originalitet och skönhet, och en dragning åt det sublima. Han har ett tydligt fokus på storskaliga orkesterverk. Och det var med ett orkesterverk, In Killing Fields Sweet Butterfly Ascend, som belönades med  tredje priset i Toru Takemitsu Award 2007, han tog klivet in på den internationella musikscenen.

Jonas Valfridsson är född 1980 och uppvuxen i Jönköping. Han är utbildad vid Gotlands Tonsättarskola och kompositionslinjen vid Göteborgs universitet, därefter vid Musikhögskolan i Stockholm där han tog sin masterexamen. Utöver det har han även studerat vid anrika Conservatoire National Supérieur de Musique i Paris.

Under senare år har Jonas Valfridsson uppmärksammats för sina sceniska verk, bland annat kortoperan När knoppar brister som hade urpremiär på Kungliga Operan 2022. Operan kretsar kring Karin Boyes resa till Berlin och fick ett varmt mottagande av både publik och kritik. Musiken var komponerad med "säkert handlag och stilistisk känsla" ansåg Edward Klingspor i SvD.

I Varför älska vi att sjunka för orkester och skådespelare, komponerat 2023 till 100-årsminnet av författaren Stig Dagermans födelse fångar Jonas Valfridsson musikaliskt Dagermans återhållna raseri. På verklistan har han även en rad suggestivt täta och internationellt uppmärksammade kammarmusikverk.

Bland hans mest betydande orkesterverk från senare år återfinns en trilogi av verk som hämtar inspiration från John Bauers trolskt suggestiva målningar: John Bauer Overture, John Bauer Suite 1918 och fagottconcertinon Svanhamnen. De tar även estetiskt avstamp från den musik som präglade Bauers samtid, som var 1900-talets första decennier. Vi lockas in i en drömsk atmosfär, ofta med genomlysta, målande klanger med strimmor av nordisk folkton. DN:s Johanna Paulsson beskrev musiken som ”kontinentalt transparent” och ”urläcker”.

Genom åren har Jonas Valfridsson vid ett flertal tillfällen bjudits in som stipendiat eller Composer in Residence, bland annat vid Internationales Künstlerhaus Villa Concordia i Bamberg i Tyskland där han komponerade The Only Thing That You Keep Changing Is Your Name för orkester, som 2010 gav honom första pris vid Uppsala tonsättartävling. För orkesterverket A Sudden Recollection: Le Jardin des Plantes belönades han 2013 med förstapriset vid Anne-Sophie Mutter Fund och Norrköpings Symfoniorkesters kompositionstävling. Året därpå var han Composer-in-Residence hos Sinfonietta Riga i Lettland, 2019–2020 hos Dalasinfoniettan och säsongen 2023–2024 hos hemstaden Jönköpings sinfonietta då han bland annat skrev sångcykeln Árit med text av Rickard Söderberg, som uruppfördes våren 2024.