”Mest karaktäristiskt för Mikael Edlunds musik är dess gestaltning av förlopp, av något ständigt pågående, växande eller försvinnande…
En avgörande grundidé och föreställningen om en enkel ”yttre” form är han vanligen klar över tidigt, redan innan noter finns. Efter valet av tonmaterial
och instrument följer sedan ett mödosamt och tidsödande alltmer detaljerat nedtecknande (ofta i samarbete med de musiker som ska spela) – det ”egentliga” komponerandet. Allt detta ger musiken en sällsamt levande, nästan fysisk närvaro, som
kan förklara den för en samtida tonsättare ovanligt stora framgång, som Edlund haft hos också en mindre konsertvan publik.” (Ove Nordwall, musikforskare)
Mikael Edlund (född 1950) startade sin musikaliska bana inom rock- och jazzmusiken. Han spelade i tonåren i olika grupper där han också gjorde egna arrangemang som med tiden utvecklades i alltmer experimentell riktning. Så småningom upptäckte han att målet för hans musikaliska skapande låg inom den sk. ”seriösa” musiken - vändpunkten kom när han fick höra Bela Bartoks Stråkkvartett nr. 4. Via studier i musikvetenskap vid Uppsala Universitet började han studera komposition vid Musikhögskolan i Stockholm för bl.a. Ingvar Lidholm och Arne Mellnäs.
Det är med kammarmusik man främst förknippar Mikael Edlund. Hans produktion är inte stor vilket kan förklaras med att han arbetar oerhört minutiöst - varje ton, varje ackord är lagd med största omsorg. Han arbetar också gärna i nära samarbete med de musiker som sedan framför hans verk.
Mikael Edlunds definitiva genombrott kom med stråkkvartetten Brains and Dancin’ (1981), som av många anses vara ett av de bästa svenska stråkkvartett-verken som skrivits. Den gjorde enorm succé och inom loppet av tre år från uruppförandet i Bergen 1981 hade den redan tagits upp av fem ensembler och framförts vid fler än 80 tillfällen. Bland de ensembler som framfört verket kan nämnas Arditti Quartet, Berwaldkvartetten, Zetterqvistkvartetten, Kontrakvartetten och Uppsala
Kammarsolister.
Ett annat ofta framfört verk är Trio Sol (1980) för klarinett, fagott och piano (alternativt sopran-saxofon (alt-saxofon), tenor-saxofon och piano). I hans verklista hittar vi också pianostycket Fantasia över en Stad (1982), komponerat för Mats Widlund, piano-trion Blå Trädgård (1992-1994) skriven för Trio Mats (Zetterqvist, Rondin och Widlund), och de mer omfattande ensembleverken, Leaves för 8 damröster, piano, harpa och sju slagverkare, och Musik för dubbel blåskvintett.
2009 tilldelades Mikael Edlund Järnåkerpriset för violinstycket Solo.
Mikael Edlund är son till tonsättaren Lars Edlund.