Tommie Haglund är en distinkt röst inom den svenska konstmusiken. "Musik med ett filosofiskt hjärta och hypnotiska ögon" – så skulle man kunna beskriva hans verk. Bland det som fascinerat och gripit såväl lyssnare som interpreter är den starka känslan av absolut ärlighet, en naken själs bekännelser, som genomsyrar allt han komponerat.
Tommie Haglund skiljer sig från många andra inte bara stilistiskt utan också genom den väg han tog för att bli kompositör. Han studerade gitarr för John Mills i London, tog privatlektioner i komposition för Frederick Delius amanuens Eric Fenby i samma stad, och därefter för Sven-Eric Johanson i Göteborg. I Haglunds musikaliska rotsystem finner
man ett påtagligt intresse för renässansmusik, särskilt Dowland, samt senare tonsättare som Delius och Skrjabin, och för Swedenborgs filosofi.
Den subjektiva och den "introspektiva lyssnande" sidan av Haglunds verk, som också finns i till exempel Allan Petterssons musik, är också ytterst
universell. Haglund föredrar dock att uttrycka sig med små gester, med känsligt sammanfogade motivceller, som i Intensio animi för cello och piano, Inim Inim för violin och piano, i stråkkvartetten Il regno degli spiriti komponerad för Medici Quartet, eller stråktrion Sollievo (dopo la tempesta) beställd av Trio ZilliacusPerssonRaitinen. Och det är ofta från dessa små celler som han också lyckas skapa kraftfulla musikaliska flöden av orkestrala proportioner, som i cellokonserten Flaminis aura
och violinkonserten Hymnen an die Nacht, komponerad för den amerikanska violinisten Elizabeth Pitcairn som uruppförde den på Mendelssohns legendariska röda violin 2005.
Sommaren 2014 var Tommie Haglund gästkompositör vid Luzern Music Centre i New York, där han höll seminarier och fick sin kammarmusik framförd vid tre konserter. I november samma år tilldelades han Kungliga musikaliska akademiens stora Christ Johnsonpris, med motiveringen: ”Med befriande allvar och personligt tilltal bjuder Tommie Haglund in lyssnaren till sitt poetiska universum. Cellokonserten Flaminis Aura är musik som söker sig framåt med en alltid närvarande sångbarhet.”
Tommie Haglund var årets tonsättare på Stockholms Konserthus Tonsättarweekend 2019, där hans Symfoni nr 1 uruppfördes av Kungliga Filharmonikerna. Därtill har hans hemstad Halmstad uppmärksammat honom med tre stora festivaler (2016, 2018 och 2022) under ledning av dirigenten Joachim Gustafsson och med en rad internationella
solister på plats. Under 2025 väntar ytterligare en festival.
Framtida beställningar inkluderar en pianokonsert för Niklas Sivelöv och Göteborgs Symfoniker.
Tommie Haglunds musik finns utgiven på bland annnat BIS records och Phono Suecia.